A matematika már gyerekkorom óta az életem kiemelkedően fontos területe. A szüleim reál szakos tanárok, így az általános iskolában számomra is ez volt a legerősebb irány. Majd a debreceni Tóth Árpád Gimnázium reál-műszaki, matek-fizika szakán érettségiztem. Villamosmérnöki diplomámat 2014-ben szereztem a Debreceni Egyetem. 

Tanultam a rengeteg matematikát. Aztán használtam a matematikát. És lassan 10 éve tanítom a matematikát.

Értettem a matekot és értettem a fizikát, de nem értettem az embereket. 

 

Pedig az emberek is érdekeltek. Először 2016-ban szereztem alternatív lovas képességfejlesztői képzettséget, majd 2022-ben brief coachnak is kiképződtem. Ez az út már nem volt olyan gördülékeny és egyértelmű, mint a matek. 

7. osztályos koromban ADHD-t diagnosztizáltak nálam, és minden tankönyvi tünettel együtt éltem. A figyelemzavar miatt a humán tárgyakat, mindent amit be kellett magolni, azt messziről kerültem. Egyszerűen nem tudtam a figyelmemet összpontosítani egy számomra értelmetlen, nem logikus és nem fontos dologra. A gyors észjárásommal mindent felmértem és logikával vagy a tapasztalatokra alapozva megoldottam – ami pedig nem tartozott ebbe a körbe, az nem érdekelt. 

Túlérzékeny voltam, gyakran átléptem a határokat és korlátokat, a szabályokat semmibe vettem. Végletekben gondolkodtam és éltem. Csupa ellentéttel lehetett leírni a működésemet. Mára ezek a hullámok megszelídültek, de minden emberekről szóló tudásomat és tapasztalatomat ezeken az alapokon építettem, és most is erre a tudásra támaszkodom a munkám során. 

ADHD-s vagyok, ennek minden előnyével és hátrányával. Egész életemben küzdöttem, magammal és a hibáimmal, a képességeimmel vagy éppen a világgal. Az ellen az érzés ellen, hogy nem vagyok elég jó. Mára képes lettem sok régen hátrányos tulajdonságomat, mint a túlzott érzékenység az előnyömre fordítani. 

 

A miérteket kerestem. Képtelen voltam, és máig nem tudom elfogadni azokat a mondatokat, hogy „Ez így működik.”, „Ez így van, csak fogadd el és ne kérdezd miért!”, „Ezt így szokás csinálni, és vita nincs.” nem tudok addig nyugton maradni, amíg nyitott kérdéseket, feszítő problémákat vagy éppen elégedetlenséget érzek akár magamon, akár másokon. Bár, igazából, máskor sem tudok nyugton maradni. Meg akartam érteni, hogy az emberek miért mondanak valamit, miért viselkednek valahogyan, és miért gondolkodnak úgy, ahogy. Racionális beállítottságú, matekos emberként nem tudtam az emberi kapcsolatokban kiszámítani és megjósolni, hogy mi, miért és hogyan fog történni. Viszont szenvedélyesen kíváncsi voltam, így az emberek és kapcsolatok működésének tapasztalati megismerése a hobbimmá vált. 

Nem voltam óvatos a megismerésben: a lehető legtöbb élményt szerettem volna megélni, így a spektrum teljes szélességét bejártam, a legmélyebb és legjobb kapcsolódásoktól a veszélyes és káros hatásokig. Ezekre a tapasztalatokra és megélt eseményekre alapozva alakult ki bennem egy strukturált, már-már matematikai, bejóslásokra alkalmas rendszer az emberi működésről. 

 

Életem egyik legnagyobb kihívásaként indult, ám mind a saját működésem megéléséhez, mind a rendszeremhez óriási hozzáadott értéke volt a gyerekekkel való munkának. Ami, ahogy ez egy ADHD-s ember esetében teljesen hétköznapi, abszolút a véletlenek furcsa összjátékaként indult el. Tanítok gyerekeknek magánóra keretei között matematikát, és dolgozom gyerekek fejlesztésben lóval – ez legalább 10.000 órányi tapasztalat az elmúlt évekből. 

Minden gyerek, akivel találkoztam és dolgoztam, egy egyéniség. Egyediek. Ahogyan minden család más volt, eltérő rendszereket alkottak. És minden alkalommal más út vezetett hozzájuk, hogy igazából kapcsolódni tudjunk. Nem a matematika tanítása, vagy a labdákkal való játék volt a legnehezebb feladat, hanem az együttműködés. Megismerni és átlátni a különböző rendszereket, ez volt az első lépés. Majd mintázatokat deriválni és ezeket felismerni, hogy a lehető legtöbbet és legérzékenyebben, az adott helyzetnek legmegfelelőbben tudjam adni. Gyakorlat, tudás és leleményesség – ezt szeretném tovább vinni és megismertetni mindenkivel. 

 

Így született meg a filozófiám. Az az életszemlélet, hogy a mában élve, élvezni kell, ami jelen van, de keretben kell gondolkozni és biztos alapelemekre, strukturáltan építeni a jövőt. Nem maradhatnak hézagok, elnyomott bizonytalanságok, mert akkor a rendszer előbb vagy utóbb, de összeomlik.

Van, ahol pontosan meg tudom mondani milyen elemek hiányoznak a másik rendszeréből, és segítek ezt pótolni. Ilyen a matematika.

Van, ahol látom milyen kritikus elemek hiányoznak vagy működnek rosszul, és segítek ezt felismerni és megoldást keresni rá. Ilyen a coahing.

Van, ahol érzem a dinamikát, és együtt változtatjuk gördülékennyé, explicit tanulás vagy sok szócséplés nélkül, csak az érzelmi hatásokkal, a kapcsolódás által. Ilyen a sétálj lóval coaching. 

Én, mindig én vagyok. Dinamikus. Empatikus. Elfogadó. Határozott. Logikus. Racionális. Kitartó. Humoros. Őszinte. Olykor szétszórt. Mások szerint varázsló.

Én nem hiszek az erőfeszítésmentes, gyors és olcsó sikerben. Az olyan mint a megbízható, olcsó és jó szakember. Csak a városi legendákban létezik. Én a lépésről lépésre felépített, megalapozott és elmélyített munkában hiszek az élet bármely területén.